Zoekmachines zoals Google zijn vaak de eerste indruk die een potentiële klant krijgt van jouw website. De grote uitdaging voor bedrijven, instanties en webshops is dan ook om een zoveel mogelijk zoekende mensen over te halen om juist voor hun website te kiezen.

Een van de manieren om dit te bereiken is door gebruik te maken van een effectieve meta title en meta description. In dit artikel zal ik dieper ingaan op wat een meta description is, wat een title tag is en hoe je optimaal gebruik kan maken van meta tags.

Wat is een meta description

Zodra je iets zoekt binnen Google krijg je een lijst aan sites die aan jouw zoekopdracht voldoen. Iedere site heeft onder zijn titel in blauwe tekst een korte omschrijving van wat de specifieke pagina bevat. Dit wordt de meta description genoemd.

En juist deze omschrijving kan één van de belangrijkste aspecten zijn in het succes van het organisch vindbaar zijn van je pagina. Dit komt omdat een meta description een tweevoudige werking heeft:

  1. Je zet de bezoeker aan tot actie: Het informeert zoekers en zet aan tot actie, wat in dit geval betekent dat zoekers op jouw link zullen klikken.
  2. Je laat je pagina opvallen in de zoekresultaten: Wanneer iemand naar een bepaald zoekwoord of een bepaalde zin zoekt, wordt de term vetgedrukt weergegeven in de meta description. Je zorgt hierdoor dat je pagina de aandacht trekt in de zoekresultaten.

Hoe je een effectieve SEO Meta description schrijft (en ook wat je juist niet moet doen) vind je in onze Do’s en Don’ts.

Een meta description moet niet verward worden met reguliere meta tags. Dit zijn stukjes tekst in de HTML code die niet zelf op een pagina te lezen zijn, maar wel in de source code van een pagina staan. Ze helpen zoekmachines te begrijpen wat jouw site en je pagina precies inhouden en welke bezoekers er het meeste baat bij hebben. Goede SEO voor een website bestaat dus ook zeker uit geoptimaliseerde meta tags, maar zijn niet een grote factor in het organisch succes. Waar vroeger deze tags leidend waren wordt tegenwoordig meer nadruk gelegd op andere factoren zoals page authority, loadtime, pagina SEO en meer.

Wat is een titel tag

De title tag is net als een meta tag een stuk HTML code, die te herkennen is aan een“<title> </title>” structuur. In tegenstelling tot meta tags is een title tag wel direct visueel zichtbaar. Het is namelijk de blauwe titel tekst die in Google verschijnt voor jouw pagina.

Zo schrijf je een goede meta description en title tag

Er zijn een paar belangrijke vuistregels waar je op kan letten wanneer je een goede meta description en title tag wil schrijven. Zo heeft zowel de titel als de beschrijving een maximale lengte. Worden ze langer dan dit, dan zal het afgekapt worden met “…”.

De exacte maximale lengte staat niet vast op een aantal letters, maar op een maximaal aantal pixels. En omdat ieder scherm anders is verschilt dit per apparaat. De maximale lengte verschilt dan ook voor desktop, tablet en mobile. Gemiddeld gezien kan je ervan uit gaan dat:

  • Een meta description ongeveer 160 tekens lang mag zijn voor desktop, en 130 tekens lang mag zijn voor mobile.
  • Een meta title ongeveer 60 tekens lang mag zijn voor desktop, en 80 tekens lang mag zijn voor mobiele mobile.

Natuurlijk wordt er gekeken naar het aantal pixels dat de tekst lang is. Zo staan de letters ‘lil’ heel dicht op elkaar, en ‘wey’ heel breed. Daarom raad ik aan om altijd te testen of jouw meta title en description niet te lang zijn geworden voor ze live staan. Je kan dit doen met handige tooling.

Het gebruik van keywords in een meta title en description kan heel effectief zijn, maar ga hier niet te ver in. Met zogenaamde keyword stuffing, het plaatsen van heel veel keywords op een klein stuk tekst, doe je meer kwaad dan goed en kan Google je minpunten geven.

Heb je een keyword waar je primaire focus op ligt, plaats dit dan helemaal vooraan je meta title en/of description. Hier heeft het waarschijnlijk het meeste effect.

Do’s en Don’ts

Test je meta titles en descriptions en pas ze aan. Het mooie van meta titles en meta descriptions is dat je ze eenvoudig aan kan passen. Schrijf ze, plaats ze en test ze uit. Blijken ze te lang te zijn of krijg je niet de gewenste conversie, dan kan je ze altijd weer aanpassen.

Gebruik geen aanhalingstekens of haakjes in je meta description. Google snijdt de meta description op dit punt af wanneer het in de zoekresultaten verschijnt.

Schrijf iedere title tag en meta description zelf, en maak hiermee iedere pagina uniek. Door iedere pagina te voorzien van een unieke titel en omschrijving laat je Google zien welke content te vinden is op iedere pagina. Dit leidt niet alleen tot een opvallende plek in de zoekresultaten (SERP), maar ook tot een hoger gebruiksgemak voor de bezoekers.

Dit artikel is geplaatst op 16 februari 2021.