Bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) gaat het om het aanbrengen van kleine aanpassingen aan delen van je website. Individueel bekeken, lijken deze wijzigingen misschien kleine verbeteringen, maar in combinatie met andere optimalisaties kunnen ze een merkbare invloed hebben op de gebruikerservaring van je site en de prestaties in organische zoekresultaten. In deze samenvatting lees je in 5 minuten de basiskennis van SEO. 

Onderwerpen

Title Tag in SERP

  • De title tag is de belangrijkste SEO factor op een individuele pagina.
  • Je wil je keyword in de title hebben staan (als het kan).
  • Een title tag mag tussen de 50 en 60 karakters bevatten. Met de Google SERP Preview Tool kan je controleren of je aan de eisen voldoet.

Meta Description in SERP

  • De meta description mag tussen de 155 en 160 karakters bevatten. Maak een samenvatting van de pagina en voeg die in bij de meta discription. De plugin Yoast is een handige tool om title tags en meta descriptions toe te voegen aan je WordPress website.
Title tag en Meta description

Opbouw van de URL structuur

  • De URL beschrijft de inhoud van de pagina.
  • Gebruik altijd een streep (-) en niet een underscore (_) in je URL.
  • Gebruik geen hoofletters in de URL.
  • Maak de URL zo helder en kort mogelijk (zonder in te leveren op relevantie).
  • Maak gebruik van HTTPS (beveiligd) in plaats van HTTP (onbeveiligd). Je hebt daarvoor een SSL-certificaat nodig die je bij je hostingpartij kan aanvragen.
  • Als jij de URL niet begrijpt, dan begrijpt Google die ook niet.

Hoe gebruik je header tags?

  • Gebruik de <H1>, <H2> of <H3> header, laat de rest achterwegen.
  • Gebruik <H1> voor de belangrijkste header, en <H2> voor de subheaders.
  • Probeer niet dezelfde headers te hebben. Ze moeten uniek zijn.
  • Een H1 titel mag tussen de 20 en 70 karakters bevatten.
  • Zorg dat je helder aangeeft in de header, waar de alinea over gaat.
  • Gebruik de belangrijke zoekwoorden in de headers.
  • Maak geen gebruik van <H6>.

Site Speed

  • Optimaliseer afbeeldingen die groter dan 150KB. Je kan bijvoorbeeld de site TinyPNG gebruiken, of de Smush plugin installeren voor WordPress.
  • Gebruik een simpel en overzichtelijke vormgeving.
  • Controleer je Site Speed via Google PageSpeed Insights. Gebruik de suggesties voor optimalisaties op de website.
  • Maak gebruik van Browser Caching voor bestanden.
  • Zorg voor een snelle server response (kies de juiste hostingpartij uit).
  • Minimaliseer redirects (301 pagina’s).

Site Map

  • Maak gebruik van intern linken naar verschillende pagina’s in je website. Hierdoor ontstaat er een duidelijke structuur.
  • Maak een lijst van alle pagina’s van je website voor zowel de zoekmachine als de gebruiker.
  • Er zijn twee soorten sitemaps: HTML (voor de bezoeker) en XML (voor de zoekmachine).
  • Breng het aantal subpagina’s voor elke categorie op je site in evenwicht.
  • Maak gebruik van een dynamische sitemap. De dynamisch gegenereerde XML-sitemap wordt elke keer dat deze wordt aangevraagd, gemaakt. Dit betekent dat het altijd up-to-date is en nauwkeurig de toestand van je site op dat moment weergeeft. 

Link Building

  • Het proces van het linken of promoten van je website door middel van andere websites heet linkbuilding. 
  • Stimuleert bezoek via referral (sites van derden) en verhoogt de autoriteit van je website.
  • Bouw erkenning, geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en autoriteit op. Het hebben van je link op betrouwbare websites creëert een hoge domeinautoriteit (DA) voor je pagina.

Tips en tricks voor Link Building

  • Schrijf boeiende, relevante en nieuwe content.

  • Werk samen met bekende websites, bloggers of influencers.

  • Krijg backlinks van relevante websites.

  • Gebruik zoekwoorden in je titels en tags.

  • Doe altijd een zoekwoordanalyse om uit te zoeken op welke zoekwoorden je precies wil scoren.

  • Maak geen gebruik van keyword stuffing, zoekwoorden moeten relevant zijn. Zet ze niet overal op je website neer.

  • Bouw aan interne links die passend en niet geforceerd zijn.

  • Neem de tijd en controleer na het uitvoeren je rankings. Het kost Google tijd om je aanpassingen te indexeren.

  • Zorg er voor dat je website gebruiksvriendelijk (user friendly) en mobielvriendelijk (mobile friendly).

In praktijk

  • Onderzoek (keyword research) hoeveel verkeer je ontvangt als je op positie #1 komt te staan bij een zoekwoord. Gebruik Google Keyword Planner om concurrentie (competition), de hoeveelheid zoekvolume (volume) en de relevantie (relevancy) in te zien van je keywords.
  • Onderzoek het exacte aantal concurrentie op een zoekwoord. Je kan dit controleren door in Google, ‘allintitle:’ het zoekwoord in te tikken.
  • Zoek voor grote volumes met lage concurrentie.

Content

  • Voor titels en krantenkoppen: wat er goed uitziet op print, is misschien niet geweldig voor SEO.
  • Short tail keywords krijgen meer aandacht, maar de conversieratio’s zijn lager dan long tail keywords.
  • Kies zoekwoorden op basis van: zoekvolume, concurrentie en relevantie. Gebruik hiervoor Google Zoekwoord Planner.
  • Kijk vanuit een commercieel oogpunt, kies de zoekwoorden die de bezoeker laat doen wat je wil (bijvoorbeeld: wasmachine kopen).
  • Maak een spreadsheet met het keyword, volume, concurrentie(allintitle:), en de KEI (Volume/Competition)
  • Gebruik de spreadsheet om te beslissen welke keywords je moet targets (op basis van de KEI).
  • Kies een keyword altijd op basis van hoe relevant het is ten opzichte van de KEI.

Het vinden van de juiste keywords

  • Ga naar Google en typ je keyword in de zoekbalk en Google zal je LSI-gerelateerde woorden (suggesties wat past bij het keyword) onder aan de pagina laten zien. Voeg deze woorden toe aan de lijst met secundaire zoekwoorden om hoger te ranken.
  • Typ je keyword in de Google-zoekbalk en kijk wat Google suggereert om de zoekopdracht te voltooien
  • Zoek (met bijvoorbeeld MOZ) welke zoekwoorden concurrenten gebruiken.
  • Langere, boeiende inhoud scoort hoger voor organisch verkeer.

Hoe creëer je high-quality content?

  • Begin met een uitgebreide inleiding.
  • Schrijf content die relevant is voor het keyword.
  • Creëer een klikwaardige titel.
  • Creëer natuurlijke longtail keywords.
  • Schrijf korte zinnen en alinea’s.
  • Plaats altijd interne links in je eigen  pagina’s.
  • Gebruik alt-tekst voor afbeeldingen.
  • Update de content regelmatig
  • Sluit de contentpagina af met een call-to-action.
  • Wees herkenbaar en verduidelijk je standpunten.
  • Gebruik je eigen afbeeldingen, of afbeeldingen die rechtenvrij zijn.