Heb jij een website of ­­een webshop en wil je beter gevonden worden door potentiële klanten? Dan is linkbuilding (met gebruik van backlinks) de beste en meest betrouwbare manier om niet alleen te groeien in de zoekresultaten, maar ook om meer organisch verkeer naar jouw website te krijgen.

Alhoewel linkbuilding als concept niet heel moeilijk is vergt het wel veel tijd. Om je zo goed mogelijk op gang te helpen in jouw SEO strategie zal ik je in dit artikel alles vertellen over linkbuilding, hoe het werkt en hoe je zelf de sterkste backlinks kan krijgen.

Hoe werkt linkbuilding?

Linkbuilding is in essentie vrij eenvoudig. Door een link van website A naar website B te plaatsen zal website B hoger in de zoekresultaten komen te staan. Deze link wordt ook wel een backlink genoemd, het linkt namelijk terug naar de originele website. Nu is lang niet iedere link hetzelfde, sommige backlinks kunnen zelfs een negatieve impact hebben op de vindbaarheid van jouw pagina’s. Dit heeft alles te maken met de autoriteit van de website.

Het gebruik van linkbuilding is effectief in allerlei zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. De meeste mensen maken gebruik van Google daarom zullen we het voor het gemak over ‘Google’ hebben.

De autoriteit van een website

Niet iedere website biedt dezelfde kwaliteit aan backlinks. In bijna alle gevallen geldt: hoe hoger de autoriteit van een website waar de link naar jouw pagina wordt geplaatst, hoe meer impact er ontstaat voor je website.

Google werkt op deze manier zoals referenties in het echte leven werken: Wordt iets aangeraden door een betrouwbare en gerenommeerd persoon, dan zal dit meer effect hebben dan een aanrader van de dorpsgek.

Autoriteit wordt opgebouwd uit verschillende bronnen, maar een belangrijke factor blijft de hoeveelheid en sterkte van authentieke backlinks die linken naar jouw website. Juist daarom is linkbuilding zo belangrijk. Des te sterker de backlinks zijn, des te hoger je positie in Google zal worden.

Soorten backlinks

We maken binnen linkbuilding verschil tussen 3 soorten backlinks:

  • Authentieke links; dit zijn links die zonder dat je hier zelf actief mee bezig bent worden geplaatst op goede en belangrijke websites, omdat ze daadwerkelijk waarde hechten aan de content op jouw website.
  • Geïnitieerde links; dit zijn backlinks met het specifieke doel om de SEO van jouw website te verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is een blogger over jouw website of product te laten schrijven, of een klant te vragen om naar jouw website te linken.
  • Gerealiseerde links; dit zijn links die jezelf hebt toegevoegd, of je door anderen laat toevoegen in reacties op sites, op verzamelsites en startpagina’s, etc.

Over het algemeen geldt: de autoriteit van de linkende website is leidend in het resultaat van linkbuilding. In de praktijk komt dit erop neer dat authentieke links en geïnitieerde links vele malen beter zijn dan gerealiseerde links.

Hoe kan je zelf linkbuilden?

We hebben het net al een beetje verklapt, maar er zijn een aantal verschillende manieren om zelf te linkbuilden. Wil je hier het meeste uit halen, richt je dan op authentieke en geïnitieerde links.

Een veelvoorkomende methode om snel sterke backlinks te genereren is door gerenommeerde en goed bezochte blogs te zoeken die binnen jouw industrie vallen. Kledingwinkels kunnen modeblogs zoeken, aannemersbedrijven kunnen klus blogs gebruiken.

Sommige blogs staan open voor zogenaamde guest posts, anderen vragen een bepaald bedrag om een blogpost met backlink te laten plaatsen. De prijs hiervoor kan variëren van tientallen tot honderden euro’s per bericht, afhankelijk van de populariteit van de blog in kwestie.

Een andere goede, maar langzame manier om gratis sterke backlinks te creëren is door content te (laten) schrijven van hele hoge kwaliteit m.b.t. een onderwerp binnen jouw industrie. Kijk hiervoor ook vooral naar je concurrentie. Waar schrijven ze over en waar heb jij het idee van dat de informatie incorrect is, niet volledig is of gewoon beter kan?

Als jij de beste informatie over een bepaald onderwerp kan bieden, dan zullen andere websites hier op langere termijn automatisch naar gaan linken als bron.

De do’s en don’ts van backlinks

Begrijp je nu het concept linkbuilding wat beter, en ben je op zoek naar wat tips om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen? Ik heb een aantal do’s en don’ts van backlinks op een rijtje gezet:

Gebruik informatieve en relevante afbeeldingen in blogposts en webpagina’s. Dit verhoogt de waarde van deze pagina waardoor websites sneller geneigd zijn om een backlink naar jouw website te plaatsen. Heb je aannemersbedrijf, laat dan bijvoorbeeld een informatieve close up foto zien van hoe iemand strak tegels moet leggen op de pagina die hierover gaat.

Koop nooit massaal veel backlinks in via een derde partij. Tegenwoordig kan je heel goedkoop honderden tot duizenden backlinks voor jouw website kopen. Deze backlinks worden op spamsites geplaatst en zullen geen positief effect hebben op jouw positie in de zoekmachines. Sterker nog, Google kan herkennen dat je kunstmatig probeert backlinks te genereren voor SEO doeleinden en kan jouw website zelfs lager plaatsen.

Schrijf blogs aan die al backlinks gebruiken om deze te vervangen door jouw website. Stel je hebt een goed en duidelijk artikel geschreven over het kiezen van een verfkleur voor de woonkamer. Nu zie je dat een bekende blog al een artikel over dit onderwerp heeft geschreven en een backlink heeft geplaatst naar een pagina van de concurrent. Nu heeft jouw concurrent veel minder duidelijke informatie dan jouw nieuwe artikel. In dat geval kan je de blogbeheerder vragen om de backlink te veranderen naar jouw nieuwe artikel. Uiteindelijk wil een blogbeheerder niets liever dan actuele en kwalitatieve links, dit is immers wat de lezers graag willen zien.

Gebruik geen zogenaamde black-hat linkbuilding praktijken. Er zijn altijd wel een aantal manieren om vals te spelen in het vergaren van backlinks. Technieken zoals cloaking en hidden text links zijn hier voorbeelden van. Alles wat op een onnatuurlijke manier ervoor zorgt dat jeen backlink krijgt heeft geen garantie om effectief te blijven op de langere termijn. Als jij een omweg hebt gevonden waar Google geen rekening mee heeft gehouden is er een grote kans dat in een aantal weken tot maanden deze methode dichtgemaakt wordt door Google. Je riskeert zelfs om een flag te krijgen van Google dat je deze methode hebt gebruikt, waardoor je vervolgens minder hoog in de zoekresultaten komt te staan.

Dit artikel is geplaatst op 7 februari 2021.